Άρθρα & Νέα
Απρίλιος 2009

Είπαν για το e-learning

Οι γνώμες, τα σχόλια και οι προτάσεις από στελέχη-χρήστες των μαθημάτων του συστήματος τηλεκπαίδευσης (e-learning) της ΜΟΔ, συμβάλλουν ουσιαστικά στην κοινή προσπάθεια διαρκούς βελτίωσης τόσο του ίδιου του περιβάλλοντος ηλεκτρονικής μάθησης, όσο και του περιεχομένου και των αποτελεσμάτων του.
Οι συνάδελφοι Γιώτη Ελένη, Ζησιμόπουλος Αντώνης, Μαμούκαρης Κυριάκος, Παπαμιχαήλ Μιχάλης, Πέππα Ελίνα, Πουλιάση Ελένη και Τερζάκη Χριστίνα, τους οποίους ευχαριστούμε θερμά, εκφράζουν τις απόψεις τους για την τηλεκπαίδευση, τις εντυπώσεις τους από το σύστημα, τι τους άρεσε, τι τους δυσκόλεψε και τις προτάσεις τους για τη βελτίωση της εμπειρίας αλλά και της αποτελεσματικότητας της τηλεκπαίδευσης.

Ελένη Γιώτη, Προϊσταμένη της Ενδιάμεσης Διαχειριστικής Αρχής Μεταφορών
Η τηλε-εκπαίδευση (e-learning) είναι η πιο σύγχρονη και εξελιγμένη μορφή εκπαίδευσης και επανεκπαίδευσης εργαζομένων στελεχών μέσα στον εργασιακό τους χώρο.
Η διαδικασία αυτή άρχισε να εφαρμόζεται από την ΜΟΔ αε σε στελέχη των Διαχειριστικών με πολύ ικανοποιητικά αποτελέσματα. Σε ότι αφορά τη δική μας Διαχειριστική Αρχή, έχει εκφραστεί εξ αρχής μεγάλο ενδιαφέρον συμμετοχής από σημαντικό αριθμό στελεχών μας για τα τρέχοντα και τα επόμενα μαθήματα.
Το πρόγραμμα είναι εύχρηστο και προσδίδει πιστεύω μεγάλη ευελιξία στον εργαζόμενο, σε ότι αφορά στην διαχείριση του χρόνου του. Πλεονεκτεί επίσης σημαντικά και ως προς την διαθεσιμότητα του στελέχους, που όντας στο χώρο εργασίας του αν και εκπαιδευόμενος, μπορεί ανά πάσα στιγμή να είναι διαθέσιμος σε περίπτωση κάποιας επείγουσας ανάγκης, ως προς τα αντικείμενα που χειρίζεται.
Είναι ένα σύστημα που αποδίδει ιδιαίτερα σε αρχικές φάσεις καταρτίσεων, όπου ο εκπαιδευόμενος έρχεται για πρώτη φορά σε επαφή με το αντικείμενο, εξοικειώνεται με το θέμα, και του επιτρέπει, εάν και εφόσον τον ενδιαφέρει να συνεχίσει να εμβαθύνει με κάποιο επόμενο συμβατικό σεμινάριο, όπου είναι δυνατή και η ανταλλαγή εμπειριών.
Σας συγχαίρουμε για την πρωτοβουλίας σας, εύχομαι να συνεχίσουν με επιτυχία τα μαθήματα τηλεκπαίδευσης που προσφέρετε, να επεκτείνονται σε όλο και περισσότερα στελέχη, και να μας παρουσιάσετε κάποια στιγμή και τα συνολικά αποτελέσματα του έργου σας.

Ζησιμόπουλος Αντώνης, Στέλεχος Μονάδας Ελέγχου – Δ.Α. Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης "Αλέξανδρος Μπαλτατζής"
Συμμετείχα στο πρόγραμμα e-learning στο θέμα του Presentation Skills. Η εμπειρία μου από αυτή την πρώτη προσπάθεια είναι εξαιρετικά θετική παρ’ όλες τις μικρές αδυναμίες που υπήρξαν, άλλωστε κάθε αρχή και δύσκολη .
Σαν προσπάθεια επιμόρφωσης των στελεχών και μέσα από το πρίσμα της δια βίου εκπαίδευσης, δεν μπορώ παρά να επικροτήσω αυτή την προσπάθεια αφού δίνει την δυνατότητα σε όλους – ανεξαρτήτως ηλικίας , θέσης κ.λ.π - να διευρύνουν και να συμπληρώσουν τις γνώσεις τους ή ακόμα και να “μάθουν” από την αρχή μια δεξιότητα χρήσιμη σε προσωπικό αλλά και σε (κυρίως) επαγγελματικό επίπεδο.
Η πλατφόρμα εκπαίδευσης είναι αρκετά σύγχρονη και φιλική και τουλάχιστον όσον αφορά το θέμα του Presentation Skill δεν νομίζω ότι δυσκόλεψε κανέναν στην πλοήγηση και περιήγηση μέσα σε αυτό.
Ίσως θα μπορούσε να εκτιμηθεί λίγο καλύτερα ο απαιτούμενος χρόνος ολοκλήρωσης, που μου φάνηκε λίγο πιεσμένος σε συνδυασμό με το φόρτο εργασίας που υπάρχει στις περισσότερες υπηρεσίες και δεν ξέρω αν θα μπορούσε να εμπλουτιστεί λίγο η θεματολογία και με άλλα αντικείμενα, όπως κάποια θέματα χρηματοοικονομικής διοίκησης, HR management, εφαρμοσμένης λογιστικής κ.λ.π.
Τέλος, είναι σημαντικό να γίνει κατανοητή, σε όλους τους προϊσταμένους μονάδων και υπηρεσιών, η χρησιμότητα αλλά και η αναγκαιότητα μιας τέτοιου είδους εκπαίδευσης, ώστε να υποστηρίξουν την προσπάθεια όλων μας δυναμικά.

Κυριάκος Μαμούκαρης, Στέλεχος Μονάδας Β΄ - Δ.Α. Ε.Π. Ψηφιακή Σύγκλιση
Ως εκπαιδευόμενος σε μαθήματα e-learning που παρείχε η ΜΟΔ, μπορώ να πω με σιγουριά ότι το αποτέλεσμα ήτανε πέραν των προσδοκιών μου. Το πλεονέκτημα παρακολούθησης μαθημάτων, προσφερόμενων ηλεκτρονικά, ομολογώ ότι με διευκόλυνε σημαντικά τόσο ως προς το χρόνο που απαιτείται για να μετακινηθείς στο χώρο που πραγματοποιείται ένα σεμινάριο, όσο και ως προς τη δυνατότητα του χρόνου που πραγματοποιούνται αυτά.
Αν και οι τεχνολογίες και τα μοντέλα εφαρμογής είναι αρκετά ώριμα ώστε να υλοποιηθούν με επιτυχία, ωστόσο λίγες είναι εκείνες οι πρακτικές στον ελλαδικό χώρο που θεωρώ ότι απέδωσαν και μία από αυτές είναι και η προσπάθεια της ΜΟΔ.
Η δομή των μαθημάτων ήτανε αρκετά οργανωμένη, με δυνατότητα επανάληψης και επιστροφής στο εκπαιδευτικό περιεχόμενο, το δε περιεχόμενο αρκετά ουσιαστικό και με αρκετά παραδείγματα και εφαρμογές.
Ως ειδικός σε τεχνολογίες e-learning, από μακροχρόνια εμπειρία, δεν μπορούσα παρά να βλέπω το σεμινάριο που παρακολουθούσα και από άλλη οπτική πλευρά. Η διαφοροποίησή μου ως προς τα προηγούμενα σχόλια έχει να κάνει μόνο ως προς την εκτίμηση ότι η προσθήκη εργαλείων προσομοίωσης πέρα των ασκήσεων που δίνονται, ειδικά σε μαθήματα πληροφορικής, θα βοηθούσε σημαντικά τον εκπαιδευόμενο. Επιπλέον, ανάλογα με τη φύση του προγράμματος, το μοντέλο της μεικτής εκπαίδευσης πιστεύω ότι θα λειτουργήσει επικουρικά στην όλη προσπάθεια.
Παρόλα αυτά πιστεύω ότι, η αξιοποίηση της πλατφόρμας e-learning θα ωφελήσει όλους μας, χωρίς να λειτουργεί ως τροχοπέδη στον επαγγελματικό και προσωπικό μας χρόνο.

Μιχάλης Παπαμιχαήλ, Στέλεχος Μονάδας Δ΄ - ΕΔΑ Ηπείρου
Η χρησιμοποίηση ενός συστήματος, που δίνει την δυνατότητα στα στελέχη των Ειδικών Υπηρεσιών του ΚΠΣ / ΕΣΠΑ και της ΜΟΔ να εκπαιδευτούν, να διατηρήσουν ή και να βελτιώσουν τις ικανότητες και τις δεξιότητες τους, αποτελεί ένα δελεαστικό στόχο για όλα τα στελέχη. Ικανότητες, δεξιότητες και γνώσεις, οι οποίες μέσα στο φόρτο της εργασιακής τους λειτουργίας απαξιώνονταν σιγά – σιγά.
Από την άλλη πλευρά η ΜΟΔ α.ε. που αποστολή της αποτελεί η στήριξη και ενίσχυση της Δημόσιας Διοίκησης στη διαχείριση των συγχρηματοδοτούμενων από την Ευρωπαϊκή Ένωση προγραμμάτων, οφείλει να έχει σαν στόχο της, την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού των υπηρεσιών αυτών, με ωφελούμενους πρακτικά το σύνολο του δυναμικού τους, την αξιοποίηση μεθόδων οργάνωσης και παροχής της γνώσης, καινοτόμων, που ανταποκρίνονται στο σύγχρονο εργασιακό και επιχειρησιακό περιβάλλον.
Η πρώτη επαφή με το σύστημα τηλεκπαίδευσης της ΜΟΔ αποτέλεσε μια πρωτόγνωρη εμπειρία. Θα περίμενε κανείς να έχει να αντιμετωπίσει εκτός από την πολυπλοκότητα και δυσχέρεια χρήσης ενός νέου «συστήματος» μια αυξημένη δυσκολία, τόσο στη προσαρμογή του εκπαιδευόμενου σε έναν νέο τρόπο «διδασκαλίας», όσο και στην κατανόηση του περιεχομένου – μαθήματος.
Τελικά, το σύστημα ήταν λιγότερο πολύπλοκο και λιγότερο «δύστροπο» από ότι θα περίμενε κανείς. Η χρήση δεν απαιτούσε ιδιαίτερες γνώσεις, ήταν εύκολη και απλή όπως η πλοήγηση σε μια ιστοσελίδα. Τα μαθήματα είναι περιεκτικά και στοχευμένα στο αντικείμενο υπό εξέταση.
Η δυνατότητα επιλογής του χρόνου που το μάθημα θα πραγματοποιηθεί, ο χρόνος που θα διαθέσει ο κάθε εκπαιδευόμενος για κάθε τμήμα του μαθήματος, και η δυνατότητα επανάληψης για την καλύτερη κατανόηση αποτελούν στοιχεία που δεν είναι διαθέσιμα την κλασική εκπαίδευση και συντελούν στην αύξηση της αποτελεσματικότητας της εκπαίδευσης.
Είναι το σύστημα τελικά τόσο καλό; Αποτελεί ένα εγχείρημα που είναι άρτια οργανωμένο και αποτελεσματικό; Τουλάχιστο για τα θεματικά αντικείμενα που μπόρεσα να παρακολουθήσω ήταν σε αρκετά μεγάλο βαθμό.
Κανένας μας δεν μπορεί να αρνηθεί, ότι κάθε εγχείρημα έχει τις δυσκολίες του. Για το συγκεκριμένο εγχείρημα, της τηλεκπαίδευσης δηλ., αδυναμίες αποτελούν: η μη διάθεση όλων των εκπαιδευτικών ενοτήτων στην ελληνική γλώσσα, η μη ρεαλιστική χρονική διάρκεια των εκπαιδευτικών ενοτήτων καθώς και άλλα, που στον αντίποδα, αποτελούν σημεία βελτίωσης και διόρθωσης του συστήματος.
Η σημαντικότερη όμως δυσκολία, δεν έγκειται στη χρήση, στο περιεχόμενο, στις δυσκολίες κατανόησης ενός εκπαιδευτικού αντικειμένου σε άλλη γλώσσα. Η σημαντικότερη δυσκολία είναι να ξεπεραστεί η αρχική «άρνηση» των χρηστών του.
«Άρνηση» που εμφανίζεται ως αδιαφορία ή αντικειμενική δυσκολία διάθεσης χρόνου για την εκπαίδευση πχ. λόγω εργασιακών υποχρεώσεων, «ωχ αδελφισμός», εγγενής αντίδραση ή φόβος για το διαφορετικό και το μη συνηθισμένο και έλλειψη «εκπαιδευτικής κουλτούρας» από πολλούς μας, ώστε να ενσωματώσουμε την εκπαίδευση, όχι μόνο στην εργασία μας αλλά και στην προσωπική μας ζωή, και πολλά άλλα.
Αυτή η δυσκολία αν ξεπεραστεί, θα οδηγήσει όχι μόνο στην ευρύτερη και αποτελεσματική χρήση του συστήματος αλλά και στο συλλογικό εμπλουτισμό του εκπαιδευτικού υλικού, κάτι που θα το κάνει πραγματικά μοναδικό.
Με πραγματικά θετικές εντυπώσεις για ένα σύστημα που αποτελεί εργαλείο για την πραγματική ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού της ΜΟΔ, περιμένω όχι μόνο τους επόμενους κύκλους εκπαίδευσης, όχι μόνο νέο και βελτιωμένο περιεχόμενο αλλά και την ενεργή συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων σε αυτό εγχείρημα.

Ελίνα Πέππα, Στέλεχος Ομάδας Υποστήριξης Ε.Κ.Τ./Κ.Υ. ΜΟΔ
Ως εκπαιδευόμενη, η πρώτη επαφή μου με το σύστημα τηλεκπαίδευσης της Μ.Ο.Δ., ως εκπαιδευόμενη στο μάθημα Ισπανικών – επίπεδο αρχάριου, ήταν πολύ ευχάριστη εμπειρία. Ο τρόπος οργάνωσης της ύλης έμοιαζε με παιχνίδι. Ο σχεδιασμός των ενοτήτων, καθώς και η μορφή των ασκήσεων ήταν τόσο στοχευμένοι, που κάθε φορά με προέτρεπαν να συνεχίσω παρακάτω. Αυτό ήταν και το βασικό κίνητρο για να βρίσκω χρόνο από τις υπόλοιπες καθημερινές μου υποχρεώσεις (εργασιακές ή μη) και να τον διαθέτω στα ισπανικά. Με αναλυτικές σημειώσεις σε κάθε ενότητα (λεξιλόγιο και κανόνες γραμματικής) και τακτικές επαναλήψεις ολοκλήρωσα το πρώτο επίπεδο εντός της καθορισμένης προθεσμίας.
Μικρή δυσκολία αντιμετώπισα μόνο με δύο ενότητες που, ενώ τις ολοκλήρωνα, δεν εμφανίζονταν στο συγκεντρωτικό πίνακα ως ολοκληρωμένες, με αποτέλεσμα να τις επαναλαμβάνω ξανά και ξανά χωρίς επιτυχή έκβαση, ωστόσο το δήλωσα στο help desk και δεν υπήρξε περαιτέρω πρόβλημα.
Αυτή τη στιγμή έχω ξεκινήσει το επόμενο επίπεδο και δηλώνω απολύτως ικανοποιημένη για τις δυνατότητες που μου προσφέρει.

Ελένη Πουλιάση, Προϊσταμένη Μονάδας Δ΄ - ΕΔΑ Δυτικής Ελλάδας
Το πρόγραμμα τηλεκπαίδευσης της ΜΟΔ πραγματικά αναζωογόνησε το ενδιαφέρον μου για επιμόρφωση.
Έχοντας την ευκαιρία να παρακολουθήσω μαθήματα διαφορετικού είδους, δηλαδή ξένης γλώσσας, πληροφορικής και προσωπικών δεξιοτήτων, έμεινα ικανοποιημένη από τη ευχέρεια να κάνω το μάθημα όποτε μπορώ, να επανέρχομαι όσο συχνά θέλω, να έχω όσες πρόσθετες πληροφορίες χρειάζομαι σχετικά με το αντικείμενο του μαθήματος και όλα αυτά σε ένα πακέτο ευχάριστα διαμορφωμένο.
Σίγουρα απαιτεί παραπάνω δουλειά εκ μέρους μου από ότι ένα συμβατικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα, όμως αυτό τελικά αποδεικνύεται μια ενδιαφέρουσα πρόκληση.

Χριστίνα Τερζάκη, Στέλεχος Μονάδας Δ΄ - Ε.Υ. Τομέα Υγείας & Κοινωνικής Αλληλεγγύης
Δραστηριοποιούμενη στον ευρύτερο χώρο της πληροφορικής και των νέων τεχνολογιών για μια σχεδόν δεκαετία, παρακολουθούσα την ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών πάντα με ενδιαφέρον.
Δέχτηκα με μεγάλο ενθουσιασμό την προσπάθεια της ΜΟΔ να αναπτύξει πλατφόρμα ηλεκτρονικής μάθησης. Όταν ιδιαίτερα πληροφορήθηκα για το εύρος των μαθησιακών αντικειμένων που προσέφερε, το ενδιαφέρον μου να συμμετάσχω στην προσπάθεια αυτή έγινε ακόμη μεγαλύτερο. Με ιδιαίτερη χαρά πήρα μέρος στην εφαρμογή της πιλοτικής λειτουργίας της πλατφόρμας, παρακολουθώντας μια σειρά από ηλεκτρονικά μαθήματα διαφόρων αντικειμένων, τόσο πληροφορικής όσο και εξειδικευμένα σε θέματα του Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, μαθήματα τα οποία είχα τη δυνατότητα να πραγματοποιώ αυτόνομα είτε σε ατομικό επίπεδο, είτε ομαδικά τοποθετούμενη σε μια σύγχρονη εικονική τάξη.
Οι εντυπώσεις μου από την πλοήγηση στο σύστημα ήταν άριστες, μιας και τόσο η δομή όσο και η αλληλουχία μεταξύ των ενοτήτων των μαθημάτων ήταν πολύ αξιόλογες, σε ένα συνολικό περιβάλλον ιδιαίτερα φιλικό ως προς το χρήστη, και επιπλέον η καθοδήγηση που είχα από τους e-tutors μου έλυνε άμεσα οποιοδήποτε απορία μου δημιουργούνταν.
Τη στιγμή αυτή προσπαθώ να μάθω γαλλικά μέσω της πλατφόρμας e-learning, πράγμα που είναι λίγο δυσκολότερο αλλά πολύ προκλητικό, και θα πρότεινα ανεπιφύλακτα σε όλους να εκμεταλλευτούν τη μαθησιακή αυτή δυνατότητα που μας παρέχεται.
Σας εύχομαι καλό ταξίδι στο κόσμο του e-learning!