Άρθρα & Νέα
Ιούλιος 2009

Τα αποτελέσματα της 1ης δημοσκόπησης για το Σύστημα Τηλεκπαίδευσης

Τα αποτελέσματα της 1ης δημοσκόπησης για το Σύστημα Τηλεκπαίδευσης: Τον Μάϊο 2009 χρησιμοποιήσαμε για πρώτη φορά την λειτουργικότητα του συστήματος τηλεκπαίδευσης, που αφορά τη δημιουργία και διαχείριση δημοσκοπήσεων.  Αναρτήσαμε στο σύστημα μια δημοσκόπηση για την στάση και τις εντυπώσεις των χρηστών όσον αφορά το σύστημα τηλεκπαίδευσης, η οποία περιείχε 15 ερωτήσεις.

Η διαχείριση δημοσκοπήσεων μέσω του συστήματος τηλεκπαίδευσης μας δίνει ένα εργαλείο για να «αφουγκραζόμαστε» τις ανάγκες των χρηστών και σκοπεύουμε να το αξιοποιήσουμε σε πολλές ακόμα ευκαιρίες. Στόχος μας ήταν να πιάσουμε το «σφυγμό» των χρηστών και να καταγράψουμε όχι μόνο τις αντιδράσεις τους αλλά και τις προτάσεις τους ή τις υποδείξεις τους για τη μελλοντική εξέλιξη του συστήματος. Στη συνέχεια παρουσιάζουμε τα αποτελέσματα της δημοσκόπησης την οποία έχουν μέχρι σήμερα απαντήσει 151 άτομα.

Στη συντριπτική τους πλειοψηφία (ποσοστό  86,5%) οι χρήστες έχουν θετική εμπειρία από τη χρήση του συστήματος.
Όπως ήταν αναμενόμενο, τα οφέλη που ελκύουν τους χρήστες στο σύστημα τηλεκπαίδευσης είναι:

  • η ελευθερία στον χρόνο και τόπο παρακολούθησης,
  • η δυνατότητα πρόσβασης στο εκπαιδευτικό περιεχόμενο μετά το πέρας του μαθήματος και
  • η δυνατότητα επιλογής από ευρύ κατάλογο προσφερόμενων  μαθημάτων.

Ποιες ήταν όμως οι βασικότερες δυσκολίες που αντιμετώπισαν οι χρήστες ως εκπαιδευόμενοι; Οι περισσότεροι χρήστες (περίπου το 61%) ανέφεραν την έλλειψη χρόνου μελέτης ως την βασικότερη δυσκολία και με αρκετή διαφορά ακολουθούν: η μικρή διάρκεια διάθεσης του μαθήματος, η μικρή εμβάθυνση στο αντικείμενο, και η έλλειψη επαφής με εκπαιδευτή και εκπαιδευόμενους.

Ενδιαφέρον για μας παρουσιάζουν οι απαντήσεις στην ερώτηση για τον τόπο παρακολούθησης των μαθημάτων: ενώ οι περισσότεροι χρήστες μελετούν τα μαθήματά τους κυρίως στο γραφείο (ποσοστό 42%), ένας στους τέσσερις (25,33%) μελετά κυρίως στο σπίτι. Αν συνυπολογίσουμε και αυτούς που δήλωσαν ως τόπο μελέτης και τους δύο χώρους τότε το ποσοστό αυτών που μπαίνουν στο σύστημα και από το σπίτι τους ανεβαίνει στο 58%, πράγμα που αποτελεί ισχυρή ένδειξη για το ενδιαφέρον των χρηστών μας.

Σε ποσοστό 38,5% οι χρήστες απάντησαν ότι δεν συνάντησαν κανένα τεχνικό πρόβλημα στη χρήση του συστήματος. Από αυτούς που συνάντησαν κάποιο πρόβλημα η πλειοψηφία το έλυσε με τη μεσολάβηση του help desk (31,7% ) ενώ λιγότεροι απευθύνθηκαν στον πληροφορικό της υπηρεσίας τους.

Ήδη κατά την πιλοτική εφαρμογή του συστήματος είχαμε επισημάνει την υπολειτουργία των κοινοτήτων που είχαν δημιουργηθεί στο πλαίσιο παρακολούθησης των μαθημάτων στους άξονες Τεχνικές γνώσεις ΚΠΣ και Επιχειρησιακές δεξιότητες. Μόνο ένα 22% των χρηστών δήλωσαν ότι έχουν συμμετάσχει σε κοινότητα ασύγχρονου μαθήματος. Ο κύριος λόγος που αναφέρθηκε (σε ποσοστό 50%) για τη μη-συμμετοχή είναι ότι, οι συμμετέχοντες «δεν είχαν κάτι να προσθέσουν στο θέμα που αναρτήθηκε» (σε ποσοστό 50%) και ακολουθούν οι απαντήσεις «η κοινότητα δεν έγινε αντιληπτή ως ουσιαστικό στοιχείο της παρακολούθησης» (ποσοστό 25%), «δεν θεώρησα ότι η κοινότητα θα συμβάλλει στη μάθησή μου» (ποσοστό 13%) και «δεν αισθάνομαι άνετα να επικοινωνώ με αυτόν τον τρόπο» (ποσοστό 12%).

Ως προς τη στάση των χρηστών απέναντι στο γεγονός ότι τα μαθήματα πληροφορικής και προσωπικών/επιχειρησιακών δεξιοτήτων είναι στα Αγγλικά με ευχαρίστηση διαπιστώσαμε ότι μόνον ένα 8% δήλωσε ότι δυσκολεύεται πολύ με τα Αγγλικά. Η συντριπτική πλειοψηφία (63,5%) δεν συνάντησε κανένα πρόβλημα με την παρακολούθηση στα Αγγλικά.

Ως προς την παιδαγωγική υποστήριξη των μαθημάτων, οι χρήστες την θεωρούν χρήσιμη αλλά όχι απαραίτητη σε ποσοστό 41%, απαραίτητη σε ποσοστό 30% και αδιάφορη σε ποσοστό 21.9%.
Στην ερώτηση για το ποιοί θεματικοί άξονες συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον εκ μέρους των χρηστών ο άξονας «τεχνικές γνώσεις ΕΣΠΑ» αναφέρθηκε ως πρώτη προτεραιότητα από το 53,7% των χρηστών, ενώ ακολουθούν οι άξονες «προσωπικές-επιχειρησιακές δεξιότητες» (24%), «ξένες γλώσσες» (20%) και «πληροφορική» (13%).


Ποιές πλευρές του συστήματος της τηλεκπαίδευσης θα ενδιέφερε τους χρήστες να αξιοποιηθούν περισσότερο στο μέλλον;
Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον των χρηστών εστιάζεται στην παραγωγή και διάθεση νέων τίτλων σε θέματα ΕΣΠΑ και τον εμπλουτισμό της βιβλιοθήκης με υλικό αναφοράς και προς την κατεύθυνση αυτή σκοπεύουμε να κινηθούμε στο μέλλον. Ειδικότερα αναφέρθηκαν κάποιοι τίτλοι μαθημάτων σε: θέματα διαχείρισης και ελέγχου έργων του ΕΣΠΑ, θέματα νομοθεσίας δημοσίων έργων, θέματα πληροφόρησης και δημοσιότητας, προέγκριση δημοπράτησης/σύμβασης στο ΕΣΠΑ, κρατικές ενισχύσεις, χρήση νέου ΟΠΣ, θέματα διοικητικής νομιμότητας, θέματα πιστοποίησης δικαιούχων. Οπωσδήποτε, η συνέχιση εμπλουτισμού του καταλόγου μαθημάτων με επίκαιρα θέματα τεχνικών γνώσεων αποτελεί προτεραιότητα για τη ΜΟΔ.

Συμπερασματικά μπορούμε να πούμε ότι:

  •  η υποδοχή του νέου συστήματος από τα στελέχη των δομών του Γ΄ΚΠΣ/ΕΣΠΑ ήταν θετική και ότι
  • οι εκπαιδευόμενοι εκτιμούν ιδιαίτερα τα πλεονεκτήματα της αυτονομίας και χρονικής και τοπικής ελευθερίας παρακολούθησης μαθημάτων που παρέχει ο τρόπος αυτός παροχής εκπαίδευσης.
  • Η έναρξη του συστήματος έγινε ομαλά από τεχνικής πλευράς και οι βασικές στρατηγικές επιλογές της ΜΟΔ ως προς τη διάθεση των μαθημάτων και την υποστήριξη των χρηστών ήταν ρεαλιστικές και σε συνάφεια με την πραγματικότητα των Ειδικών Υπηρεσιών.
  • Για να εδραιωθεί το σύστημα τηλεκπαίδευσης στην εργασιακή πραγματικότητα των χρηστών του είναι απαραίτητος ο συνεχής εμπλουτισμός του με ποιοτικό εκπαιδευτικό υλικό/ή και υλικό αναφοράς σε συνάφεια με το αντικείμενο εργασίας τους καθώς και η ενσωμάτωση κάποιων λειτουργικοτήτων που θα το κάνουν πιο φιλικό και εύχρηστο. Οι προτάσεις των χρηστών προς αυτή την κατεύθυνση περιλαμβάνουν τη δυνατότητα εκτύπωσης και  τοπικής μεταφόρτωσης του υλικού, τη δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης σε κάποια μαθήματα, τη μεγαλύτερη διάρκεια διάθεσης των μαθημάτων, την ύπαρξη μαθημάτων ανάπτυξης προσωπικών δεξιοτήτων στα ελληνικά, την οργάνωση περισσότερων εικονικών τάξεων κλπ. Πολλές από τις παρατηρήσεις αυτές αποτελούν και δικές μας επισημάνσεις και ήδη συμπεριλαμβάνονται στις βελτιωτικές ενέργειες που περιέχονται στο μελλοντικό μας προγραμματισμό.

Η ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΗ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΑΚΟΜΑ ΑΝΟΙΧΤΗ ΜΕΧΡΙ ΤΙΣ 10 ΙΟΥΛΙΟΥ.  ΠΕΙΤΕ ΚΙ ΕΣΕΙΣ ΤΗ ΓΝΩΜΗ ΣΑΣ!