Άρθρα & Νέα
Ιούλιος 2009

Η Τηλεκπαίδευση στο Δημόσιο Τομέα της Δανίας

Σκοπός του έργου τηλεκπαίδευσης του Υπουργείου Οικονομικών της Δανίας είναι η παροχή εκπαίδευσης και κατάρτισης στους εργαζόμενους του Δημόσιου Τομέα της Δανίας. Από τον Ιούνιο του 2007 το Υπουργείο Οικονομικών της Δανίας δημιούργησε την επιχειρησιακή μονάδα e-learning, που ως στόχο έχει αρχικά, την αγορά και ανάπτυξη συστήματος τηλεκπαίδευσης μέσω του οποίου θα διατίθενται  εκπαιδευτικές δράσεις από απόσταση. Επίσης, ένας άλλος στόχος της επιχειρησιακής μονάδας του Υπουργείου είναι η δημιουργία του κατάλληλου πλαισίου εφαρμογής των δράσεων αυτών για την ανάπτυξη δεξιοτήτων σε όλους του φορείς του Δημόσιου Τομέα της Δανίας.

Η κυβέρνηση της Δανίας επιδιώκει μέσα από την υλοποίηση του έργου τηλεκπαίδευσης να δημιουργήσει τις κατάλληλες προϋποθέσεις για την καθιέρωση συλλογικής προσέγγισης στην εκπαίδευση και την ανάπτυξη ανθρώπινου δυναμικού στο δημόσιο τομέα. Για την επίτευξη αυτού του στόχου η κατεύθυνση, στην οποία προσανατολίζεται το Υπουργείο αφορά στην υλοποίηση των παρακάτω ενεργειών:

  • ανάδειξη και ανάπτυξη ταλέντου σε όλους τους κρατικούς οργανισμούς
  • σύνδεση της βελτίωσης της εργασιακής απόδοσης με την εκπαίδευση που παρέχεται μέσα από το σύστημα τηλεκπαίδευσης
  • αύξηση της αποτελεσματικότητας των εκπαιδευτικών δράσεων e-learning, οι οποίες είτε αγοράζονται είτε αναπτύσσονται κεντρικά από το Υπουργείο Οικονομικών για όλους τους φορείς του Δημόσιου Τομέα.

Στην παρούσα φάση το έργο καλύπτει τις ανάγκες εκπαίδευσης και κατάρτισης 90.000 εργαζόμενων. Ο αριθμός των εργαζομένων του Δημοσίου Τομέα που εκπαιδεύεται και καταρτίζεται μέσω του συστήματος αναμένεται να αυξηθεί το 2010 στις 185.000. Ο απώτερος στόχος είναι η παροχή εκπαίδευσης και κατάρτισης στο σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού του Δημόσιου Τομέα, δηλαδή στις 850.000 των εργαζόμενων που απασχολούνται σε κρατικούς, νομαρχιακούς και δημοτικούς οργανισμούς της Δανίας.
Το σύστημα που επέλεξε το Υπουργείο για την υλοποίηση του έργου στηρίζεται στην ίδια πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης (ασύγχρονης και σύγχρονης) με αυτή που στηρίζεται το αντίστοιχο έργο της ΜΟΔ, γεγονός που αναδεικνύει τις παρόμοιες ανάγκες που καλούνται να καλύψουν φορείς του Δημόσιου και ευρύτερου Δημόσιου Τομέα στις δύο χώρες.
Με αντικείμενο την ανάπτυξη περίπου 200 e-learning εκπαιδευτικών τίτλων για την κάλυψη εξειδικευμένων εκπαιδευτικών αναγκών των στελεχών του Δημόσιου Τομέα της Δανίας, βρίσκονται σε εξέλιξη οι σχετικοί διαγωνισμοί που προκηρύσσονται από το Υπουργείο Οικονομικών.

Η θεματολογία που κάλυψε o Per Brogaard κατά την παρουσίασή του στην ημερίδα απολογισμού της ΜΟΔ (Αθήνα, 26 Μαΐου 2009) ήταν:

  • Το όραμα της ομάδας έργου του Υπουργείου Οικονομικών της Δανίας.
  • Η δομή και οι διαστάσεις του συστήματος τηλεκπαίδευσης.
  • Η απόκτηση εμπειριών σε θέματα χειρισμού των φορέων στους οποίους απευθύνεται το έργο.
  • Η προοπτική του έργου σε ότι αφορά τη σύνδεση της διαχείρισης εκπαίδευσης με τη διαχείριση εργασιακής απόδοσης και ταλέντου σε όλους τους δημόσιους οργανισμούς.
  • Η αύξηση της αποτελεσματικότητας του έργου χάρις στην προμήθεια και ανάπτυξη ποιοτικών προϊόντων και υπηρεσιών.
  • Η μείωση του διοικητικού κόστους χάρις στην ανάπτυξη ηλεκτρονικών διαδικασιών και τη βελτιστοποίηση των υφιστάμενων, που σχετίζονται με την εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού, μέσα από την πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης.
  • Η εφαρμογή του έργου σε 300 δημόσιους φορείς και υπηρεσίες μέσα σε μόλις ένα έτος.
  • Η προσδοκώμενη αλλαγή που θα φέρει στο τρόπο που προσεγγίζουν οι δημόσιοι οργανισμοί την ανάπτυξη ανθρώπινου δυναμικού.

Από την παρουσίαση του Per Brogaard συνάγεται το συμπέρασμα ότι, η τηλεκπαίδευση, μέσα από την αξιοποίηση της εκπαιδευτικής τεχνολογίας και του διαδικτύου, μπορεί να αποτελέσει όχι μόνο σημαντικό εργαλείο βελτίωσης των προσωπικών δεξιοτήτων και γνώσεων αλλά και μέσο για την παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών του ευρύτερου Δημόσιου Τομέα προς τον πολίτη με μειωμένο διοικητικό κόστος.
Η εφαρμογή δράσεων τηλεκπαίδευσης από το Δημόσιο και ευρύτερο Δημόσιο Τομέα σε διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες δημιουργεί τις προϋποθέσεις για τη συγκρότηση σταθερών δικτύων επικοινωνίας και συνεργασίας για την αντιμετώπιση και επίλυση ομοειδών ζητημάτων και την προώθηση «καλών πρακτικών» σε έναν ιδιαίτερα καινοτόμο τομέα, τον τομέα του e-learning.