Η εμπειρία του e-tutoring - Ι
Δόμνα Οικονομίδου
Στέλεχος Τομέα Υπηρεσιών Διοίκησης & Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού ΜΟΔ α.ε.
Η πρώτη μου σκέψη, όταν μας ζητήθηκε να γράψουμε τις εντυπώσεις και τα συναισθήματα μας ως e-tutors, ήταν ότι δε μπορώ να «δω» τον εαυτό μου, μέχρι στιγμής, σε αυτό το ρόλο του εκπαιδευτικού συμβούλου καθώς έχω νιώσει, περισσότερο, ως διευκολυντής σε μια εκπαιδευτική διαδικασία.
Τα ερωτήματα και οι προβληματισμοί πολλοί. Πώς διευκολύνεις έναν ενήλικα συνάδελφο να ολοκληρώσει ένα μάθημα όταν οι υποχρεώσεις που έχει, εντός και εκτός εργασίας, είναι πιο επείγουσες από την ολοκλήρωση ενός μαθήματος (και ιδίως προσωπικών δεξιοτήτων); Πώς δεν τον αφήνεις να ξεχάσει το κίνητρο που τον έκανε να επιλέξει το συγκεκριμένο μάθημα; Πώς επιλέγεις ένα θέμα προς συζήτηση στην κοινότητα, που δεν πρέπει να δημιουργεί προσδοκίες και ερωτήματα που πιθανόν να μη μπορείς να απαντήσεις; Πώς τον προτρέπεις να συμμετέχει στην κοινότητα όταν ο ίδιος νιώθει ότι "εκτίθεται";
Και όλα αυτά με ποιο τρόπο τα κάνεις όταν νιώθεις ότι τον πιέζεις, ότι δεν του συμπαραστέκεσαι και ότι δεν καταλαβαίνεις τις προτεραιότητες του; Όταν και εγώ η ίδια ως εκπαιδευόμενη τις ίδιες δυσκολίες αντιμετωπίζω.
Τελικά, είναι ένα πολύ δύσκολο έργο. Αυτό που εγώ προσωπικά χρησιμοποίησα ως δεξιότητες ήταν το χιούμορ, η κατανόηση, το φιλότιμο και η συναδελφικότητα. Φυσικά πολλές φορές ένιωθα και νιώθω αμήχανα όταν η πρόθεση μου για κινητοποίηση βιώνεται ως πίεση, όταν υποψιάζομαι ότι δεν έχω επιλέξει σωστό θέμα συζήτησης στην κοινότητα, όταν οι εκπαιδευόμενοι δεν συμμετέχουν. Πολλές φορές αγχώνομαι και το βιώνω και λίγο ως προσωπική αποτυχία όταν οι προσπάθειες για κινητοποίηση δεν βρίσκουν ανταπόκριση. Αλλά σε αυτή την αρχική φάση, στα πρώτα βήματα στο ρόλο του e-tutor, το να βλέπεις εκπαιδευόμενους να ολοκληρώνουν μετά από επίμονη προσωπική τους προσπάθεια, η γνωριμία με συναδέλφους που πιθανόν δεν έχεις μιλήσει ποτέ πριν, ούτε καν στο τηλέφωνο, η δικτύωση μαζί τους και η ανταλλαγή εμπειριών, η συμμετοχή τους στην κοινότητα είναι ένα μεγάλο προσωπικό και συλλογικό, ελπίζω, κέρδος.
Σίγουρα έχω πολύ δρόμο μπροστά μου να διανύσω, πολλά λάθη να κάνω αλλά και πολλά να μάθω προκειμένου να λειτουργήσω ως e-tutor και να εξοικειωθώ πλήρως με αυτή τη νέα μορφή εκπαίδευσης και επικοινωνίας. Αλλά μέσα στα τετριμμένα της καθημερινής δουλειάς αποτελεί το κάτι διαφορετικό και δημιουργικό. Αυτό που χρειάζεται είναι όρεξη και ενθουσιασμός!