Άρθρα & Νέα
Οκτώβριος 2009

Η επιχειρησιακή προοπτική του e-learning

Μαριέλλα Σακελλαρίου
Προϊσταμένη Τομέα Υπηρεσιών Διοίκησης & Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού της ΜΟΔ α.ε.

Η ΜΟΔ Α.Ε., υιοθετώντας από τη σύστασή της το 1996 την αντίληψη ότι οι ανθρώπινοι πόροι αποτελούν το συγκριτικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ενός οργανισμού, αναπτύσσει και εφαρμόζει, σε όλα τα χρόνια της λειτουργίας της, ένα συγκροτημένο σύστημα ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού, τόσο της ίδιας της ΚΥ και των Ομάδων Υποστήριξης της, όσο και των στελεχών των Ειδικών Υπηρεσιών του ΚΠΣ/ΕΣΠΑ, αξιοποιώντας συστηματικά τα πλέον σύγχρονα εργαλεία και μεθοδολογίες.

Στρατηγικούς στόχους της διαρκούς εκπαίδευσης των στελεχών του συστήματος απετέλεσαν διαχρονικά:

  • η βελτίωση της απόδοσης Υπηρεσιών και στελεχών, μέσα από την ανάπτυξη κρίσιμων  τεχνικών γνώσεων και προσωπικών δεξιοτήτων
  • η ευελιξία και προσαρμοστικότητα του ανθρώπινου δυναμικού στο συνεχώς μεταβαλλόμενο σε απαιτήσεις εξωτερικό περιβάλλον του συστήματος Διαχείρισης ΚΠΣ/ΕΣΠΑ

Ακολουθώντας τις τάσεις της σύγχρονης τεχνολογίας και επιδιώκοντας το συνεχή εμπλουτισμό των εργαλείων και των μεθόδων εκπαίδευσης και ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού, η ΜΟΔ υλοποιεί από τον Ιούλιο του 2006 και ολοκληρώνει αυτόν τον μήνα, με την υποστήριξη εξειδικευμένης Κοινοπραξίας Αναδόχων, το έργο «Σύστημα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης» (e–learning), για την οργάνωση, διαχείριση και παροχή της εκπαίδευσης στα στελέχη του συστήματος των ΕΥ ΚΠΣ/ΕΣΠΑ σε περιβάλλον νέων τεχνολογιών, με χρηματοδότηση ύψους 1.740.000 € από το «Ε. Π.Κοινωνία της Πληροφορίας» του Γ’ ΚΠΣ.

Από την τριετή σχεδόν εμπειρία υλοποίησης του έργου αντλήθηκαν σημαντικά δεδομένα και εξήχθησαν συμπεράσματα για την ανατροφοδότηση/ επανασχεδιασμό μιας συνολικής και επίκαιρης στρατηγικής αλλά και των επιμέρους μεθοδολογιών, διαδικασιών ανάπτυξης, προώθησης και εφαρμογής ηλεκτρονικού εκπαιδευτικού περιεχομένου στα πλαίσια του συστήματος Τηλεκπαίδευσης της ΜΟΔ.
Με βάση τα στοιχεία παρακολούθησης των συμμετεχόντων, στα πλαίσια του συστήματος διαπιστώθηκαν και είναι κρίσιμα τα εξής ζητήματα:

  • Η στρατηγική μεικτής εκπαίδευσης με αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και του διαδικτύου ανταποκρίνεται στις ανάγκες των στελεχών των Ειδικών Υπηρεσιών. Παράλληλα όμως, αδυναμία αποτέλεσε η μη επέκταση της παρεχόμενης εκπαίδευσης στους Τελικούς Δικαιούχους. Η μεταφορά τεχνογνωσίας προς τα στελέχη των Δικαιούχων εκτιμάται ότι, θα συμβάλλει στην εξοικονόμηση χρόνου και εύρους συμβουλευτικής υποστήριξης και διορθωτικών παρεμβάσεων από πλευράς των Ειδικών Υπηρεσιών Διαχείρισης κατά την υλοποίηση των έργων.
  • Η  ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των Διευθυντικών στελεχών ως προς τα οφέλη της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για την Υπηρεσία, διευκολύνει και ενδυναμώνει τη θετική τους στάση απέναντι στις εγγραφές των στελεχών τους ως χρηστών του συστήματος.
  • Οι ομάδες ανάπτυξης ηλεκτρονικού περιεχομένου στο νευραλγικό πεδίο των τεχνικών γνώσεων ΚΠΣ/ΕΣΠΑ θα αποτελέσουν στο μέλλον σημείο αναφοράς και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Ο μέσος χρόνος της εξ αρχής ανάπτυξης ενός μαθήματος, είναι περίπου 5 μήνες. Το διάστημα αυτό δεν επιτρέπει την άμεση ανταπόκριση σε γρήγορες και επιτακτικές εξελίξεις του εξωτερικού περιβάλλοντος. Κρίσιμη αποδεικνύεται, λοιπόν η επιτάχυνση των διαδικασιών ανάπτυξης εκπαιδευτικού περιεχομένου.

Μπορούμε λοιπόν να συμπεράνουμε ότι, σε στρατηγικής σημασίας ζήτημα αναδεικνύεται όχι μόνο η ολοκλήρωση του συστήματος Τηλεκπαίδευσης αλλά και η επέκταση των υπηρεσιών του προς τους Δικαιούχους για την περίοδο 2010 – 2013 γύρω από τους παρακάτω άξονες:

  • Συγκροτημένη είσοδος και εστίαση στο «τμήμα της αγοράς» των Δικαιούχων της Δ΄ Προγραμματικής Περιόδου με την ένταξη τους, ως αποδεκτών των ολοκληρωμένων και καινοτόμων υπηρεσιών του συστήματος Τηλεκπαίδευσης της ΜΟΔ, με στόχο τη βελτίωση της διαχειριστικής τους επάρκειας μέσα από την μεταφορά κρίσιμης τεχνογνωσίας και ενδυνάμωσης του Ανθρώπινου Δυναμικού τους.
  • Ευρεία ανάπτυξη εξειδικευμένου περιεχομένου σε θέματα τεχνικών γνώσεων ΕΣΠΑ με βάση την υιοθέτηση της ιδιαίτερα επίκαιρης τάσης, στο χώρο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, της «ταχείας ανάπτυξης περιεχομένου» (e-rapid learning), με σκοπό την πιο ευέλικτη και άμεση ανταπόκριση στις ανάγκες του συνεχώς μεταβαλλόμενου περιβάλλοντος των αναπτυξιακών προγραμμάτων, μέσα από τη μείωση του απαιτούμενου χρόνου ανάπτυξης νέου μαθησιακού περιεχομένου ή/και επικαιροποίησης υπάρχοντος.
  • Ενδυνάμωση των δεξιοτήτων σχεδιασμού και υλοποίησης ηλεκτρονικών εκπαιδευτικών τίτλων των στελεχών της εταιρίας και των Ειδικών Υπηρεσιών και η αξιοποίηση των δυνατοτήτων συνεργασίας που προσφέρει ήδη το σύστημα Τηλεκπαίδευσης για τη συγκρότηση «εικονικών ομάδων εργασίας ανάπτυξης περιεχομένου», υπερβαίνοντας τους περιορισμούς του χώρου και του χρόνου και συμβάλλοντας και από αυτή την οπτική στην ταχεία και αποτελεσματική ανάπτυξη περιεχομένου.

Με βάση τους ιδιαίτερους πόρους και τις ικανότητες, που διαθέτει η ΜΟΔ ως μηχανισμός καθώς και τα συγκριτικά της ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, η επέκταση των υπηρεσιών του συστήματος Τηλεκπαίδευσης προς τα στελέχη των Δικαιούχων της Δ’ Προγραμματικής Περιόδου και η ανάπτυξη Εργαστηρίου Ταχύρρυθμης Συγγραφής Περιεχομένου (Flex Lab) σε θέματα τεχνικών γνώσεων ΕΣΠΑ, αποτελούν ένα ελκυστικό και πολλά υποσχόμενο  επιχειρησιακό εγχείρημα, το οποίο μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στην αύξηση της διαχειριστικής επάρκειας και αποτελεσματικότητας όλων των εμπλεκομένων στο ΕΣΠΑ φορέων.