E-learning και εργασιακή πρακτική: στον απόηχο ενός συνεδρίου
Νίκος Παπανικολάου, στέλεχος Ομάδας Υποστήριξης Τελικών Δικαιούχων σε Νησιωτικές και Απομακρυσμένες Περιοχές.
Η παρακολούθηση ενός από τα σημαντικότερα παγκόσμια συνέδρια για την εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση (e-learning) σε αφήνει πραγματικά εντυπωσιασμένο τόσο για τη θέση που έρχεται να διεκδικήσει το e-learning στη σύγχρονη εκπαίδευση όσο και για τις τεχνολογικές εξελίξεις που το συνοδεύουν.
Στον απόηχο λοιπόν του συνεδρίου και μακριά πια από έννοιες όπως «ψηφιακή ταυτότητα», «Web 2.0», «T-learning», «M-learning» κλπ. τα συμπεράσματα που κατά τη γνώμη μου έχει αξία να αναδειχθούν είναι:
- Το e-learning μπορεί να αποτελέσει το πιο κατάλληλο εργαλείο για την εκπαίδευση των εργαζόμενων στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης κατάρτισης και της ανάπτυξης σύγχρονων δεξιοτήτων.
- Η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση χρησιμοποιείται πλέον για την ανάδειξη περιβαλλοντικών προβλημάτων και για την αντιμετώπισή τους. Αυτό μπορεί να γίνει με την ανταλλαγή περιβαλλοντικής πληροφορίας σε πραγματικές συνθήκες μεταξύ αυτών που αντιμετωπίζουν τα προβλήματα και φορέων που μπορούν να τα αξιολογήσουν άμεσα και να προσφέρουν λύσεις.
- Οι αναπτυσσόμενες χώρες και ιδιαίτερα οι απομακρυσμένες περιοχές τους έχουν να ωφεληθούν ιδιαίτερα στη βελτίωση των συνθηκών εκπαίδευσης από το e-learning (αν και είναι κάπως αντιφατικό να εφοδιάζεις με την αιχμή της τεχνολογίας στα κινητά τηλέφωνα ανθρώπους που χρειάζεται να περπατάνε ξυπόλυτοι 2 ώρες για να προμηθευτούν καθαρό νερό)
Επιστρέφοντας από το πολυεθνικό και διασυνδεδεμένο περιβάλλον του συνεδρίου στο μικρόκοσμο της task force αναπόφευκτα αναρωτιέσαι αν κάτι από τα παραπάνω θα μπορούσε να έχει εφαρμογή στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων της ΜΟΔ Α.Ε. Αναμφίβολα, υπάρχουν πεδία στα οποία η ΜΟΔ Α.Ε. έχοντας σαν εργαλείο το e-learning θα μπορούσε να παίξει σημαντικό ρόλο κατά την υλοποίηση των αναπτυξιακών προγραμμάτων. Δύο τέτοια πεδία είναι η μεταφορά τεχνογνωσίας στους τελικούς δικαιούχους και η ενίσχυσή τους στην αντιμετώπιση πρακτικών περιβαλλοντικών προβλημάτων που συνδέονται με την υλοποίηση των έργων.
Κατά τη διάρκεια της ενασχόλησης της Task Force με την υποστήριξη «αδύναμων» τελικών δικαιούχων προέκυψε ότι έχουν χαμηλή εξοικείωση με την ορολογία του ΕΣΠΑ, αδυναμία ανταπόκρισης στην ωρίμανση έργων, δυσκολίες κατά φάση υλοποίησης και προβλήματα κατά τη διοικητική ολοκλήρωση των έργων.
Αντίστοιχα, σημαντικά περιβαλλοντικά έργα όπως οι Εγκαταστάσεις Επεξεργασίας Λυμάτων (ΕΕΛ) αντιμετώπισαν και αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα λειτουργίας κυρίως λόγο της πολυπλοκότητας των διεργασιών που ενσωματώνουν καθώς και της έλλειψης υποστήριξης και τεχνογνωσίας των φορέων που τα λειτουργούν.
Η ΜΟΔ με την τεχνογνωσία που διαθέτει όχι μόνο στην δημιουργία μαθημάτων εξ’ αποστάσεως, αλλά και στην παραγωγή περιεχομένου για τα ίδια τα μαθήματα θα μπορούσε να δώσει αξιόπιστες λύσεις.
Στην πρώτη περίπτωση τα οφέλη θα ήταν πολλαπλά για τις Ενδιάμεσες Διαχειριστικές Αρχές, εξοικονομώντας χρόνο που αναλώνεται στην καθοδήγηση του κάθε τελικού δικαιούχου αλλά και για την επιτάχυνση των διαδικασιών υλοποίησης των αναπτυξιακών προγραμμάτων.
Στη δεύτερη περίπτωση θα μπορούσε να στηθεί ένα πρότυπο περιβαλλοντικό web portal, σε συνεργασία πιθανότητα με την Κεντρική Υπηρεσία Υδάτων του ΥΠΕΚΑ στο οποίο να παρέχονται μαθήματα λειτουργίας ΕΕΛ (συμπεριλαμβανομένου troubleshooting, risk management), παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο περιβαλλοντικών παραμέτρων των ΕΕΛ, φόρουμ ανταλλαγής πληροφορίας από τους χρήστες, helpdesk κ.α. Τα αποτελέσματα θα ήταν άμεση αντιμετώπιση δυσλειτουργιών των ΕΕΛ, απόκτηση τεχνογνωσίας από τους φορείς λειτουργίας, βελτίωση των υπηρεσιών των ΕΕΛ και τέλος καλύτερες περιβαλλοντικές επιδόσεις της χώρας.
Αυτό που διαπιστώνεται στο τέλος είναι, ότι μέσα από την συνεχιζόμενη κατάρτιση, μέρος της οποίας αποτελεί και η παρακολούθηση του συνεδρίου για το e-learning, δημιουργούνται κατάλληλες συνθήκες για να γεννηθούν ιδέες οι οποίες σε μικρό η μεγάλο βαθμό μπορούν να βελτιώσουν την αποτελεσματικότητα της υλοποίησης των αναπτυξιακών προγραμμάτων.