Άρθρα & Νέα
Μάιος 2012

ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ

Η ανάπτυξη αποτελεί έναν βασικό στόχο της ελληνικής οικονομίας.  Η ανάγκη τόνωσης της ανταγωνιστικότητας περνάει, κατά κοινή ομολογία, μέσα από την επιτάχυνση της υλοποίησης των συγχρηματοδοτούμενων έργων του ΕΣΠΑ. Οι διαδικασίες όμως για την υλοποίηση των συγχρηματοδοτούμενων πράξεων θεωρούνται σύνθετες και ιδιαίτερα γραφειοκρατικές, ενώ συχνές είναι οι αλλαγές του νομοθετικού πλαισίου που τις διέπει. Παράλληλα, οι φορείς τείνουν να εργάζονται απομονωμένοι ο ένας από τον άλλον, με έναν παραδοσιακό τρόπο λειτουργίας και με έλλειψη ουσιαστικής επικοινωνίας μεταξύ τους και ανταλλαγής καλών πρακτικών. Η τεχνογνωσία που υπάρχει δεν μπορεί να αναδειχθεί, να διαχυθεί και να εφαρμοστεί αποτελεσματικά εμποδιζόμενη από τους παραπάνω παράγοντες.

Είναι κοινός τόπος πλέον η ανάγκη απλοποίησης των διαδικασιών για την διαχείριση των πράξεων και η βελτίωση της αποτελεσματικότητας διαχείρισης των έργων. Η ενδυνάμωση των Δικαιούχων των συγχρηματοδοτούμενων πράξεων αποτελεί προτεραιότητα, έτσι ώστε οι πόροι να μην πάνε χαμένοι. 

Για άλλη μια φορά δηλαδή, είναι φανερό ότι θα πρέπει να επενδύσουμε στους ανθρώπους και στη γνώση, έτσι ώστε να υπάρξει αποτελεσματικότητα. Το περιβάλλον όμως στο οποίο καλούμαστε να λειτουργήσουμε χαρακτηρίζεται από :

  • μείωση των διαθέσιμων πόρων για εκπαίδευση, 
  • αποδυνάμωση της διαθεσιμότητας και διάθεσης για εκπαίδευση (demotivation), 
  • ανάγκη για ταχεία ανταπόκριση σε πληθώρα αλλαγών καθώς και 
  • ανάγκη για ταχεία ενημέρωση των εμπλεκομένων για αυτές.

Στο πλαίσιο των συγχρηματοδοτούμενων έργων και προγραμμάτων, σαφώς η εκπαίδευση δεν αποτελεί τον μοναδικό μοχλό που θα επιτρέψει την αποτελεσματική ολοκλήρωση των πράξεων, μπορεί όμως να στηρίξει τους ανθρώπους και κατά συνέπεια τους φορείς σε αυτή την προσπάθεια, αποτελώντας ένα βοηθητικό εργαλείο, το οποίο με έμμεσο τρόπο θα υποστηρίξει την βελτίωση της αποτελεσματικότητας της διαχείρισης των πόρων.

Για να επιτευχθεί αυτό, πέραν των νομικών, οργανωτικών και άλλων ρυθμίσεων, θα πρέπει σε επίπεδο εκπαίδευσης να ενταθεί η μεταφορά τεχνογνωσίας σε εξειδικευμένα θέματα διαχείρισης έργων. Στο πλαίσιο της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, η εκπαίδευση δεν μπορεί να αγνοεί τις νέες τεχνολογίες, οι οποίες επιτρέπουν 

  1. βελτίωση της πρόσβασης στην εκπαίδευση μέσω εκπαιδεύσεων συνεχώς διαθέσιμων χρονικά αλλά και γεωγραφικά, σύμφωνα με τις ανάγκες των εκπαιδευομένων
  2. αξιοποίηση δυνατοτήτων εναλλακτικών τρόπων στήριξης των φορέων (ανάπτυξη υπηρεσιών e-mentoring/ e-coaching/ virtual consulting αξιοποιώντας τα εργαλεία επικοινωνίας και δικτύωσης της τηλεκπαίδευσης)
  3. εντατικοποίηση των δυνατοτήτων δικτύωσης των φορέων και ανταλλαγής καλών πρακτικών 

Τι φιλοδοξεί να κάνει η ΜΟΔ προς αυτή την κατεύθυνση σε επίπεδο εκπαίδευσης:

ΑΞΟΝΑΣ 1: Να διαμορφώσει ένα σύστημα τηλεκπαίδευσης μέσω του οποίου θα έχουν πρόσβαση στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση τα στελέχη των Δικαιούχων συγχρηματοδοτούμενων πράξεων αυξάνοντας τον αριθμό των εκπαιδευομένων που έχουν πρόσβαση στην εκπαίδευση, τη χρονική και τη γεωγραφική διαθεσιμότητα της εκπαίδευσης, τη συνολική διάρκεια της εκπαίδευσης που μπορεί να παρακολουθήσει ένας εκπαιδευόμενος, το σύνολο των ωρών εκπαίδευσης που τελικά υλοποιούνται, κλπ. 

ΑΞΟΝΑΣ 2: Να αναπτύξει και να διαθέσει εξειδικευμένα μαθήματα σε θέματα τεχνικών γνώσεων διοίκησης, διαχείρισης, υλοποίησης, παρακολούθησης και ελέγχου συγχρηματοδοτούμενων πράξεων,  για τις ανάγκες των Δικαιούχων και να διαμορφώσει εκπαιδευτικά προγράμματα προσαρμοσμένα στις ανάγκες των φορέων.  

Γι’ αυτό το σκοπό προγραμματίζεται  ανοιχτός διαγωνισμός για την προώθηση έργου, που αφορά τους παραπάνω άξονες με 3ετή διάρκεια,  με έμφαση στην ολοκλήρωση του κρισιμότερου όγκου των παραδοτέων μέσα στο 2013!