Άρθρα & Νέα
Μάιος 2012

Το έργο της Ομάδας Υποστήριξης Δικαιούχων ΕΣΠΑ της ΜΟΔ και το e learning

Συμμετείχα και παλαιότερα στο πρόγραμμα e-learning - στα πρώτα χρόνια εφαρμογής του – από την προηγούμενη θέση μου ως προϊσταμένη της Ενδιάμεσης Διαχειριστικής Αρχής Μεταφορών. Η εμπειρία η δική μου, αλλά και των συναδέλφων μου στην ΕΔΑ Μεταφορών – οι οποίοι σημειωτέον είχαν και έχουν υψηλά ποσοστά ενδιαφέροντος και συμμετοχής στο πρόγραμμα - ήταν ιδιαίτερα θετική και εποικοδομητική.

Η Ομάδα Υποστήριξης Δικαιούχων ΕΣΠΑ, η οποία απαριθμεί 12 άτομα συνολικά, λειτουργεί ουσιαστικά από τα τέλη του 2011. 

Οι Φορείς που υποστηρίζονται είναι εν δυνάμει όλοι οι Δικαιούχοι των Τομεακών και Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ.

Παρέχουμε συμβουλευτική, διαχειριστική και τεχνική υποστήριξη στους Δικαιούχους των έργων των Τομεακών και Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, που συγχρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και το Ταμείο Συνοχής (ΤΣ), στις αντίστοιχες κατηγορίες έργων όπως:

  • Έργα υποδομών μεταφορών
  • Έργα υποδομών περιβάλλοντος
  • Ενεργειακά έργα
  • Έργα υποδομών υγείας, παιδείας, πολιτισμού, τουρισμού
  • Έργα τεχνολογιών πληροφορικής

Πιο συγκεκριμένα η Ομάδα παρέχει τεχνική υποστήριξη σε Δικαιούχους, προκειμένου να ανταποκριθούν με επιτυχία στις ανάγκες διαχείρισης ενός συγχρηματοδοτούμενου έργου  που αναλαμβάνουν σε όλα τα στάδια  του κύκλου ζωής του, από τη σύλληψη της ιδέας μέχρι και την ολοκλήρωσή του, δηλαδή κατά την εξειδίκευση και το σχεδιασμό του, τον προγραμματισμό και την εκτέλεσή του. 

Η Ομάδα παρέχει επίσης τεχνική υποστήριξη, σε συνεργασία με την Εθνική Αρχή Συντονισμού ΕΣΠΑ και τις αρμόδιες  Ειδικές Υπηρεσίες Διαχείρισης και Ενδιάμεσες Διαχειριστικές Αρχές των Επιχειρησιακών  Προγραμμάτων, για την επιτάχυνση της υλοποίησης ειδικών κατηγοριών έργων που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης, όπως είναι η κατά προτεραιότητα ολοκλήρωση εντός του ΕΣΠΑ των «έργων-γέφυρα» με την προηγούμενη προγραμματική περίοδο, η επιτάχυνση της υλοποίησης των Μεγάλων Έργων του ΕΣΠΑ, η εξασφάλιση της ολοκλήρωσης και λειτουργίας των «ημιτελών» έργων του Γ' ΚΠΣ.  

Τέλος, εξίσου σημαντική είναι η μεταφορά τεχνογνωσίας και βέλτιστων πρακτικών επί διαχειριστικών, τεχνικών, νομικών και άλλων θεμάτων που επιδιώκεται, για τη βελτίωση της διαχειριστικής ικανότητας και αποτελεσματικότητας των Δικαιούχων στο σχεδιασμό, τη διαχείριση και παρακολούθηση της υλοποίησης  συγχρηματοδοτούμενων έργων. 

Από τη μέχρι σήμερα επαφή μας με τους δικαιούχους έργων και προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, έχουμε αντιληφθεί την εντελώς διαφορετική λειτουργία και τις απαιτήσεις του επιπέδου της υλοποίησης από αυτό της διαχείρισης. Ούτως ή άλλως, είναι πλέον κοινά αποδεκτό ότι υπάρχουν μεγάλα περιθώρια βελτίωσης στο επίπεδο της υλοποίησης και είναι εκεί που κρίνεται πλέον η αποτελεσματικότητα της ορθής και αποτελεσματικής αξιοποίησης των κοινοτικών πόρων. Θα ήταν συνεπώς εξαιρετικά χρήσιμο η προβλεπόμενη ενδυνάμωση της ικανότητας των δικαιούχων να υλοποιήσουν τα έργα τους να υποστηριχθεί και από τις πλέον σύγχρονες και εξελιγμένες μορφές εκπαίδευσης και επανεκπαίδευσης εργαζομένων στελεχών μέσα στον εργασιακό τους χώρο.

Η ΜΟΔ έχει αναπτύξει και προσφέρει ένα μεγάλο εύρος μαθησιακών αντικειμένων στις Διαχειριστικές Αρχές και τα στελέχη της.  

Τα γνωστικά αντικείμενα που απαιτούνται έχουν σίγουρα ένα σημαντικό μέρος που είναι κοινό (π.χ. θέματα τόσο πληροφορικής όσο και εξειδικευμένα θέματα διαχείρισης ΕΣΠΑ), όμως υπάρχει ανάγκη και για έναν διαφορετικό και στοχευμένο στις ανάγκες των δικαιούχων σχεδιασμό. Θεωρώ ότι η προσαρμογή είναι εύκολη, άλλωστε σαφώς η ΜΟΔ διαθέτει τεράστια και πολύχρονη γνώση και εμπειρία σε θέματα παραδοσιακής εκπαίδευσης τελικών δικαιούχων. 

Πιο συγκεκριμένα θα ήταν ενδεχομένως χρήσιμο ένα ηλεκτρονικό μάθημα, το οποίο περιέχει κρίσιμες ερωτήσεις, παραδείγματα και βέλτιστες πρακτικές, για την εμπέδωση των διαδικασιών αλλά και της συμπλήρωσης των εντύπων προς υποβολή για την ένταξη και την παρακολούθηση των συγχρηματοδοτούμενων πράξεων. Η παραπάνω εφαρμογή θα εξυπηρετούσε κυρίως τις ηλεκτρονικές διαδικασίες υποβολής εγγράφων, οι οποίες είναι διαθέσιμες από την ΕΥ ΟΠΣ εδώ και χρόνια.

Εκτός από τους Δικαιούχους των Δημόσιων έργων, θα ήταν χρήσιμο να ενσωματωθεί στο e-learning και εφαρμογή που να αφορά στις ιδιωτικές επενδύσεις και το ΠΣΚΕ (Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων), το οποίο ανέπτυξε και λειτουργεί o ΤΕΠΨΤ της ΜΟΔ ΑΕ. Με την κατάλληλη υποστήριξη της τηλεκπαίδευσης, θα μπορούσε να υπάρξει η μέγιστη εξοικείωση με τις αντίστοιχες ηλεκτρονικές διαδικασίες όλων των ενδιαφερομένων.

Τα ηλεκτρονικά μαθήματα και οι εικονικές τάξεις που θα επιλεγούν για την εκπαίδευση των δικαιούχων θα μπορούσαν να συμπεριλάβουν και να επεκταθούν και στην κατεύθυνση της ομογενοποίησης των διαδικασιών διαχείρισης και υλοποίησης έργων, αλλά και της διάχυσης ομοειδών καλών πρακτικών Σε αυτή την περίπτωση τα πολλαπλασιαστικά οφέλη θα ήταν σαφώς μεγαλύτερα και ιδιαίτερα αποδοτικά.

Τέλος για τους ανθρώπους των Φορέων που στην πλειονότητα των περιπτώσεων είναι εργαζόμενοι στο «πεδίο», το σύστημα της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης προσδίδει μεγάλη ευελιξία ως προς τη διαχείριση του εργασιακού του χρόνου. Πλεονεκτεί δηλαδή και ως προς τη διαθεσιμότητα του στελέχους, που όντας στο χώρο εργασίας του αν και εκπαιδευόμενος, μπορεί ανά πάσα στιγμή να είναι διαθέσιμος σε περίπτωση κάποιας επείγουσας ανάγκης, ως προς τα αντικείμενα που χειρίζεται.

Πιστεύω ότι θα υπάρξει σημαντική ανταπόκριση, τόσο από τους νεώτερους συναδέλφους που δραστηριοποιούνται στον χώρο των φορέων υλοποίησης όσο και από τους εμπειρότερους, πάντα σε συνάρτηση με τις ανάγκες εκπαίδευσης και επανεκπαίδευσης.

 

Ελένη Α. Γιώτη, 

Συντονίστρια της Ομάδας Υποστήριξης Δικαιούχων ΕΣΠΑ, ΚΥ ΜΟΔ αε