Άρθρα & Νέα
Μάρτιος 2013

M-learning & Micro-learning

Η χρήση του mobile internet και των φορητών συσκευών αυξάνεται συνεχώς παγκοσμίως. Αυτό που ξεκίνησε με τα Notebooks, PDAs and Blackberries εξελίχθηκε ακόμη περισσότερο με τα tablet PCs και τα smartphones. Μόνο το 2011 – σύμφωνα με τα στοιχεία του global mobile communications market χρησιμοποιήθηκαν περίπου 500 εκατομμύρια smartphones, 34 εκατομμύρια tablet PCs και έγιναν πάνω από 1 δισεκατομμύριο app downloads.  Γενικά, τα smartphones και τα tablets, δεν αντιμετωπίζονται πλέον ως ένα σύμβολο lifestyle, αλλά ως πρακτικά εργαλεία που μπορούν εν δυνάμει να αυξήσουν την παραγωγικότητα.
 
Ο όρος mobile learning ή m-learning αναφέρεται στη διαδικασία της μάθησης κατά την οποία ο εκπαιδευόμενος δεν βρίσκεται σε ένα συγκεκριμένο σημείο ή γενικότερα, όταν ο εκπαιδευόμενος χρησιμοποιεί φορητές συσκευές για την εκπαίδευσή του. Ενώ το m-learning είχε περιοριστεί πρωτύτερα στα laptops, σήμερα κυρίως αναφέρεται στα smartphones, tablet PCs ή mobile gaming και entertainment consoles. Τα πλεονεκτήματα του mobile learning αφορούν κυρίως στη χρήση εκπαιδευτικών προγραμμάτων που δεν εξαρτώνται από το χρόνο και το χώρο, δηλαδή μαθαίνω ό,τι θέλω, όπου θέλω και όποτε θέλω.
 
Το m-learning διαφέρει από την παραδοσιακή εκπαίδευση όχι μόνο από τεχνική άποψη αλλά και από πλευράς περιεχομένου. Το m-learning δεν αναφέρεται στην απλή μεταφορά του περιεχομένου της web-based εκπαίδευσης ή της μεταφοράς παρουσιάσεων powerpoint και pdf σε κατάλληλη μορφή. To περιεχόμενο του mobile learning πρέπει να είναι απλό, εύκολα προσβάσιμο, με «ελκυστικό» σχεδιασμό. Ο σχεδιασμός του ξεκινάει με τον υπολογισμό του χρόνου που χρειάζεται για να «φορτώσει» η εφαρμογή, η προσαρμογή που χρειάζεται για να μπορεί να διαβάζεται το περιεχόμενο ακόμα και στην πιο μικρή οθόνη smartphone και καταλήγει στο να περιλαμβάνει τα χαρακτηριστικά των κινητών συσκευών, δηλαδή την οθόνη touch screen. To περιεχόμενο μπορεί να συνδυάζει τη μεταφορά γνώσης με τα χαρακτηριστικά wipe, swivel and shake κινήσεις των κινητών συσκευών και εάν είναι εφικτό μπορούν ακόμη να αξιοποιηθούν οι κάμερες και GPS functions. 
 
Το m-learning, για να είναι αποτελεσματικό, πρέπει ιδανικά να κάνει χρήση του micro learning, στο οποίο το μαθησιακό περιεχόμενο περιορίζεται  τόσο όσον αφορά το χρόνο (σύντομα μαθησιακά στάδια) και το περιεχόμενο (περιορισμένος αριθμός θεμάτων και απλά μαθησιακά αντικείμενα ή ερωτήσεις κατανόησης). Παραδείγματα του περιεχομένου micro learning μπορεί να είναι σειρές βίντεο, τεστ ερωτήσεων, screenshots κ.α. ενώ apps, κουίζ και εκπαιδευτικά παιχνίδια αυξάνουν σε δημοτικότητα και περιλαμβάνονται πλέον και αυτά στην κατηγορία του micro learning. Ο σκοπός επομένως του m-learning είναι να προσφέρει μικρά, «ελκυστικά»  και εύκολα προσβάσιμα μαθησιακά αντικείμενα στους εκπαιδευόμενους.
 
Τέλος, προκειμένου να ενσωματωθεί το m-learning περισσότερο αποτελεσματικά στα ατομικά πλάνα εκπαίδευσης, είναι χρήσιμο να δημιουργηθούν μικτά εκπαιδευτικά προγράμματα. Μικτό μπορεί να είναι ένα πρόγραμμα που συνδυάζει την παραδοσιακή εκπαίδευση με το m-learning αλλά μπορεί να είναι και ένας συνδυασμός κλασσικού e-learning και m-learning. Πιθανά παραδείγματα είναι:
  • Παραδοσιακή εκπαίδευση η οποία συνοδεύεται από ερωτήσεις τεστ στις φορητές συσκευές των συμμετεχόντων
  • Η συμμετοχή των εκπαιδευομένων σε chats ή communities στο τέλος της εκπαίδευσης, μέσω των φορητών τους συσκευών
  • Συμπληρωματικό περιεχόμενο για φορητές συσκευές, τα οποία συμπληρώνουν την παραδοσιακή εκπαίδευση.
Πηγές:
Christina Meiers, eLearning Papers (elearningeuropa.info)
A publication of elearning.europa.info
 
Σοφία Δρέττα, στέλεχος Τομέα Υπηρεσιών Διοίκησης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού, ΜΟΔ α.ε.