Παρακολουθώντας μαθήματα στο Coursera
Στις τέσσερις εγγραφές, οι τρεις αναμνηστικό δώρο ή αλλιώς στα τέσσερα μαθήματα που προσπάθησα να παρακολουθήσω το ένα μόνο κατάφερα να ολοκληρώσω με επιτυχία, παρόλο που μετά πολύ καιρό είχα τόσο τον απαραίτητο ελεύθερο χρόνο όσο και τη διάθεση να μελετήσω ξανά. Και επειδή όπως αντιλαμβάνεστε η αδυναμία να ολοκληρώσω τα υπόλοιπα συγκεκριμένα τρία μαθήματα δεν οφείλεται σε “λάθος” δικό μου, το σίγουρο είναι ότι έφταιξαν τα μαθήματα.
Η διαθέσιμη περιγραφή καθώς και τα εισαγωγικά βίντεο των μαθημάτων αυτών (Social Epidemiology, The Social Content of Mental Health and Illness, Health for All Through Primary Health Care) μου έδωσαν μια τελείως διαφορετική εντύπωση από αυτό που τελικά προσέφεραν. Επιπλέον, τα εβδομαδιαία βίντεο ήταν συνήθως βαρετά, με τον εκάστοτε καθηγητή να μιλά επί είκοσι και πλέον λεπτά on camera ή ακόμα χειρότερα να ακούγεται η μαγνητοφωνημένη φωνή του και στην οθόνη να εμφανίζεται το power point της παρουσίασης. Αν και όλα υποτίθεται πως δεν είχαν προαπαιτούμενο, υπήρχαν αρκετά κείμενα ή εργασίες οι οποίες σαφώς απαιτούσαν βασικές γνώσεις επί του αντικειμένου. Έτσι ενώ θεωρητικά όλα τους αφορούσαν θεματικές που με ενδιέφεραν ιδιαίτερα, βρέθηκα πολύ γρήγορα να κυνηγώ τον χρόνο και στο τέλος να προσπαθώ απλώς να διατρέξω το διαθέσιμο υλικό για την τιμή των όπλων.
Στην αντίπερα όχθη το “Aboriginal Worldviews and Education” το πρώτο μάθημα που παρακολούθησα στο Coursera και το μόνο που ολοκλήρωσα με επιτυχία. Σε αντίθεση με την βαρετή και απογοητευτική εικόνα των παραπάνω μαθημάτων, στο συγκεκριμένο τόσο η περιγραφή όσο και οι εβδομαδιαία ύλη δεν περιείχαν εκπλήξεις, ενώ η δομή και οι εργασίες που απαιτούνταν καθόλη τη διάρκεια συνέβαλαν στην κατανόηση της παρεχόμενης γνώσης, διατηρώντας το ενδιαφέρον μου σε υψηλά επίπεδα. Τα βίντεο που παρέχονταν εβδομαδιαία ήταν οι μαγνητοσκοπημένες διαλέξεις του καθηγητή από το πανεπιστήμιο, περιελάμβαναν τις ερωτήσεις που έκαναν στην τάξη οι φοιτητές του, ήταν εντελώς φυσικά και έδιναν την αίσθηση σε μας τους υπόλοιπους ότι είμαστε κομμάτι αυτής της τάξης και όχι απλώς «εγγραφές». Το συμπληρωματικό υλικό ήταν πλούσιο και περιελάμβανε άρθρα, συνεντεύξεις, ντοκιμαντέρ, ιστορικές αναφορές καθώς και σημαντικές πολιτικές αποφάσεις και δράσεις που καθόρισαν ουσιαστικά την εξελικτική πορεία των ιθαγενών πληθυσμών του Καναδά ή όπως τον αποκαλούν οι ντόπιοι πληθυσμοί του «Νησιού της Χελώνας».
Με βάση αυτήν την εμπειρία θεωρώ ότι, στην εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση, ο σχεδιασμός και η δομή παίζουν αναμφισβήτητα μεγάλο ρόλο, το μάθημα δεν μπορεί να είναι απλώς αναπαραγωγή ενός αρχείου power point και μια φωνή κάπου στο βάθος, οι εκπαιδευτικοί στόχοι πρέπει να είναι ξεκάθαροι αλλά και εφικτοί. Κρίνοντας όμως τις αρχικές επιλογές μου και τα μαθήματα που τελικά παρακολούθησα θα έλεγα ότι ο καθοριστικός παράγοντας για την επιτυχία ή την αποτυχία του εγχειρήματος ήταν τελικά το πόσο κοντά ήταν το περιεχόμενο του κάθε μαθήματος στο αντικείμενο των σπουδών μου και το Aboriginal Worldviews & Education, ήταν κάτι παραπάνω από κοντά.
* Coursera: Μια από τις πλατφόρμες που αναπτύχθηκαν το τελευταίο διάστημα ως αποτέλεσμα της συνεργασίας πανεπιστημιακών ιδρυμάτων κυρίως των Η.Π.Α και της Ευρώπης με σκοπό την προσφορά Massive Open Online Courses, δίνοντας την ευκαιρία σε εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους ανά τον κόσμο να παρακολουθήσουν πανεπιστημιακού επιπέδου εκπαίδευση.
Ειρήνη Κουτσούπη, στέλεχος ΤΥΔΑΑΔ