Άρθρα & Νέα
Μάρτιος 2014

Νεοφυείς επιχειρήσεις (start-ups) – Νέες ευκαιρίες για καινοτόμες λύσεις σε υφιστάμενα προβλήματα

Η σύγχρονη τεχνολογία πληροφορικής είναι δεδομένο ότι ανοίγει δρόμους και δημιουργεί ευκαιρίες ιδιαίτερα σε νέους επιστήμονες να τολμήσουν να ρισκάρουν επιχειρηματικά υλοποιώντας μία καινοτόμα ιδέα τους και λύνοντας προβλήματα που για χρόνια κόστιζαν σε χρόνο και χρήμα. Στον τομέα της εκπαίδευσης οι εφαρμογές μπορούν να είναι  πραγματικά πολλές καθώς πολλές φορές οι επενδύσεις αυτές δεν είναι τόσο έντασης κεφαλαίου όσο έντασης τεχνολογίας. Επίσης, συνήθως προκύπτουν από το συνδυασμό Ιδιωτικής Πρωτοβουλίας και τεχνολογιών αιχμής, οι οποίες αναπτύσσονται σε  Ακαδημαϊκούς χώρους εκπαίδευσης και φορείς των ιδεών αυτών είναι συνήθως νέοι και καινοτόμοι επιστήμονες - απόφοιτοι που σκέφτονται έξω από τα συνηθισμένα (thinking out of the box). 
 
Ιδιαίτερα στις Σκανδιναβικές χώρες, νέοι καινοτόμοι επιστήμονες με τη διευκόλυνση Πανεπιστημίων, Κρατικών Φορέων και ιδιωτικών κεφαλαίων, αμέσως μετά την αποφοίτησή τους, προχωρούν στην δημιουργία νεοφυών επιχειρήσεων κυρίως σε τομείς των νέων Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών, με σκοπό να καλύψουν ανάγκες της εκπαιδευτικής διαδικασίας με τη χρήση τεχνολογικών  εργαλείων που δίνουν νέες καινοτόμες λύσεις σε υφιστάμενα προβλήματα.
 
Αξιόλογες προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση που παρουσιάστηκαν και στην EDUCA είναι η ιστοσελίδα LABSTER από τη Δανία που έχει χρηματοδοτηθεί από το Δανέζικο Υπουργείο Επιστημών και απασχολεί 20 νέους  επιστήμονες με έδρα την Κοπεγχάγη. Η ιστοσελίδα προσφέρει στη σχολική και Ακαδημαϊκή κοινότητα ένα εικονικό (virtual) περιβάλλον εκπαίδευσης στις Επιστήμες, μέσα από τη δυνατότητα διεξαγωγής 3D πειραμάτων, ερωτήσεων κρίσης, θεωρίας και διαδραστικής εμπλοκής των εκπαιδευομένων. Το μότο τους είναι ότι ενισχύουν την προσπάθεια των νέων επιστημόνων να σώσουν τον κόσμο και σίγουρα είναι μια καλή προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση.
 
Μια άλλη αντίστοιχη προσπάθεια είναι ένα εργαλείο για δασκάλους και καθηγητές για την αξιολόγηση και ανατροφοδότηση των μαθητών τους, το οποίο είναι διαθέσιμο στο διαδίκτυο ανά πάσα στιγμή (Cloud Based εφαρμογή / εφαρμογή σε περιβάλλον υπολογιστικού σύννεφου). Δίνει τη δυνατότητα ανατροφοδότησης  σε πραγματικό χρόνο, έκδοσης στατιστικών, συνεργασίας με άλλους εκπαιδευτές και προσφέρει υψηλού επιπέδου ανατροφοδότηση στους μαθητές. Το εργαλείο με την επωνυμία KUNG FU WRITING είναι μια συνεργασία του Πανεπιστημίου της Κοπεγχάγης, του Πανεπιστημίου της Στοκχόλμης και άλλων φορέων.
 
Επίσης, η app εφαρμογή για tablets από φοιτητές του  Nyenrode Business University στην Ολλανδία, είχε ενδιαφέρον καθώς φέρνει πιο κοντά μας την τάξη του μέλλοντος. Μαθητές στην παραδοσιακή τάξη έχουν μπροστά τους τα smartphone και τα tablets τους και ο καθηγητής από την έδρα έχει τη δυνατότητα να σχεδιάσει το μαθησιακό του περιεχόμενο με το επισυναπτόμενο σχετικό ψηφιακό υλικό από την προηγούμενη ημέρα, να κάνει παρουσιάσεις με πλούσια γραφικά και παρουσιάσεις video, να στείλει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής σε πραγματικό χρόνο και να διαχειριστεί ερωτήσεις και απορίες μέσα στην τάξη ή μετά το τέλος του μαθήματος, δίνοντας ανατροφοδότηση στους μαθητές και λύνοντας απορίες. Το λογισμικό δίνει τη δυνατότητα στον εκπαιδευτή-καθηγητή να συγκεντρώνει και να προχωρά σε στατιστική επεξεργασία των θεματικών που παρουσιάζουν προβλήματα στην κατανόησή τους από τους εκπαιδευόμενους, με σκοπό να έχει μια καθαρή εικόνα των γνωσιακών ελλειμμάτων της τάξης και να εμβαθύνει περισσότερο εκεί που κάθε φορά υπάρχει ανάγκη. Το λογισμικό έχει πιλοτικά δοκιμαστεί σε σχολεία της Ολλανδίας από εθελοντές καθηγητές και μαθητές με μεγάλη επιτυχία.
 
Στην προσπάθεια αυτή η Ελλάδα μπορεί να ακολουθήσει καθώς διαθέτει την τεχνολογική υποδομή και το Ανθρώπινο Δυναμικό με την ανάλογη εκπαίδευση όπως δείχνει και το Δελτίου Τύπου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με ημερομηνία 10 Ιανουαρίου 2014.
 
Κώστας Τσάγκας, στέλεχος ΤΥΔΑΑΔ