Άρθρα & Νέα
Μάρτιος 2014

Τα Κράτη Μέλη της Ε.Ε. προτρέπονται να βελτιώσουν τον έλεγχο ποιότητας στα πανεπιστήμιά τους

Τα Κράτη Μέλη της Ε.Ε. θα πρέπει να αλλάξουν την τακτική τους και να αναβαθμίσουν τα συστήματα ποιότητάς τους, εφόσον θέλουν να βελτιώσουν την απόδοση των Πανεπιστημίων τους. Τα συμπεράσματα αυτά ανήκουν σε δύο εκθέσεις που δημοσιεύθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Ιανουάριο του 2014 σχετικά με την πιστοποίηση ποιότητας στην ανώτατη εκπαίδευση και την επαγγελματική κατάρτιση.
 
Οι εκθέσεις αυτές τονίζουν ότι, παρόλο που έχει σημειωθεί πρόοδος στο συγκεκριμένο θέμα, χρειάζεται περαιτέρω αναδιάρθρωση προκειμένου να εξασφαλιστεί μία «κουλτούρα ποιότητας» και η διδασκαλία να βρίσκεται σε μεγαλύτερη ευθυγράμμιση με την αγορά εργασίας. Περισσότερη έμφαση θα πρέπει επίσης να δοθεί στις διεθνείς συνεργασίες των πανεπιστημίων καθώς και στις διαδικασίες συμμετοχής των φοιτητών στην λήψη των αποφάσεων.
 
 «Η πιστοποίηση ποιότητας αποτελεί τη βάση για την οικοδόμηση εμπιστοσύνης στα εκπαιδευτικά μας συστήματα και θα πρέπει να την αξιοποιήσουμε ως καταλύτη στον εκμοντερνισμό των πανεπιστημίων και των ινστιτούτων επαγγελματικής κατάρτισης. Ο στόχος μας είναι να καταρτίσουμε πρότυπα ποιότητας με τέτοιο τρόπο που να ενδυναμώσουμε τη διαφορετικότητα και τη δυνατότητα εύρεσης εργασίας παρά την ομοιομορφία» τόνισε η Ανδρούλλα Βασιλείου, Επίτροπος Εκπαίδευσης, Πολιτισμού, Πολυγλωσσίας και Νεολαίας της ΕΕ.
 
Η έκθεση για την ανώτατη εκπαίδευση τονίζει πως η πιστοποίηση ποιότητας βοηθάει στον καθορισμό στόχων ποιότητας και στην αντιμετώπιση προβλημάτων, όπως είναι ο αυξανόμενος αριθμός των φοιτητών στην Ευρώπη, ο οποίος έχει αυξηθεί περισσότερο από 25% από το 2000 αγγίζοντας τα 20 εκατομμύρια. Υπογραμμίζει επίσης τη σημασία της πλήρους αξιοποίησης των ICT τεχνολογιών. Η διαφάνεια είναι επίσης καθοριστικής σημασίας: τα αποτελέσματα μίας επιθεώρησης ποιότητας θα πρέπει να δημοσιεύονται και να λαμβάνονται υπόψη σε μελλοντικές στρατηγικές αποφάσεις.
 
Η έκθεση του Ευρωπαϊκού πλαισίου αναφοράς για την πιστοποίησης ποιότητας στην επαγγελματική κατάρτιση (report on the European quality assurance reference framework for vocational education (EQAVET)), δείχνει ότι η πιστοποίηση ποιότητας βοήθησε στην ανάπτυξη μίας κουλτούρας ποιότητας μέσω, για παράδειγμα, ενός online εργαλείου (online tool) που αφορά στην ανάπτυξη και παρακολούθηση συστημάτων ποιότητας και μέσω της προτροπής για την ανταλλαγή εμπειριών και βέλτιστων πρακτικών μέσω του δικτύου EQAVET. Ακόμα όμως και μετά από αυτές τις πρωτοβουλίες, απαιτούνται περαιτέρω ενέργειες προκειμένου η πιστοποίηση ποιότητας να γίνει περισσότερο διαφανής και να αυξηθεί το ποσοστό εμπιστοσύνης μεταξύ των Κρατών Μελών για τις πιστοποιήσεις που κάθε ένα απονέμει.
 
Η πιστοποίηση ποιότητας θα βοηθήσει τόσο τους φοιτητές όσο και τους εργαζόμενους να πιστοποιήσουν τα προσόντα και τις δεξιότητές τους στο εξωτερικό. Οι προτεραιότητες σε μελλοντικές συνεργασίες περιλαμβάνουν τη βελτίωση της πιστοποίησης ποιότητας στις εργασιακές εκπαιδεύσεις, συμπεριλαμβανομένης και της πρακτικής άσκησης, καθώς και τον ορισμό και έλεγχο των αποτελεσμάτων της εκπαίδευσης.
 
Το Erasmus+, το νέο πρόγραμμα της ΕΕ για την εκπαίδευση, την κατάρτιση, τους νέους και την άθληση, θα παρέχει πόρους στα Κράτη Μέλη προκειμένου να αναπτύξουν τα δικά τους συστήματα ποιότητας στα πανεπιστήμια και την επαγγελματική κατάρτιση, να εντοπίσουν επιτυχημένες πρακτικές και να υποστηρίξουν την ευρωπαϊκή συνεργασία σε αυτόν τον τομέα. Τα Κράτη Μέλη μπορούν να αξιοποιήσουν πόρους από Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία προκειμένου να βελτιώσουν την πιστοποίηση ποιότητάς τους.
 
Πηγή: Europa eu, education and training
 
Σοφία Δρέττα, στέλεχος ΤΥΔΑΑΔ