Άρθρα & Νέα
Ιούνιος 2015

Από το e-learning στο virtual learning

Η πρόοδος της τεχνολογίας έχει φέρει τις τελευταίες δεκαετίες καταιγιστικές ανατροπές. Το αεροπλάνο έφτασε τις μετακινήσεις σε άλλη διάσταση, το personal computer ανέτρεψε την ίδια την έννοια της εργασίας, το Διαδίκτυο «εκτόξευσε» τις επικοινωνίες.  Η ανάγκη της διά βίου μάθησης μέσω της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, η οποία πριν από 20 χρόνια δεν βρισκόταν καν στο λεξιλόγιό μας, αλλάζει πλέον δραματικά την ίδια τη φύση της εκπαίδευσης. 

Στον πυρήνα των εξελίξεων βρίσκονται οι νέες τεχνολογίες. Η πληροφορία είναι πλέον προσβάσιμη εύκολα, γρήγορα και φθηνά. Τα πρωτοπόρα αμερικανικά κολέγια μετρούσαν το 1995 ήδη 750.000 φοιτητές εξ αποστάσεως, πριν από δύο χρόνια ο αριθμός αυτός ξεπέρασε τα 7 εκατομμύρια. Μέσα σε 20 χρόνια το καθιερωμένο e-learning δίνει τη θέση του στο virtual learning, το οποίο φέρνει φοιτητές από όλον τον κόσμο σε ένα εικονικό αμφιθέατρο, με πραγματικό καθηγητή, διαλέξεις, διάλογο, εργασίες και αξιολόγηση.
Η ραγδαία ανάπτυξη των MOOCs (Massive Open Online Courses), των εικονικών πανεπιστημίων που έχουν δημιουργήσει 100 από τα μεγαλύτερα ακαδημαϊκά ιδρύματα, όπως Χάρβαρντ, Στάνφορντ, MIT, Γέιλ, Πρίνστον, εγκαθιδρύει μια νέα πραγματικότητα. Μέσα στους πρώτους μήνες λειτουργίας τους, 2,4 εκατομμύρια φοιτητές από 196 χώρες παρακολούθησαν διαλέξεις στα «ανοιχτά αμφιθέατρα» των Coursera, Udacity, EdX και FutureLearn. 
Σε λιγότερο από δύο χρόνια, η Coursera δέχθηκε πάνω από 4 εκατομμύρια εγγραφές, ενώ περισσότεροι από 1 εκατομμύριο φοιτητές από Ινδία, Πακιστάν, Ιράκ, Βραζιλία, Λετονία, Ρωσία κ.ά. ενεγράφησαν μέσα σε έναν χρόνο στο EdX (σύμπραξη Χάρβαρντ - MIT). Η πρώτη βρετανική πλατφόρμα, το FutureLearn, προσέλκυσε μέσα στο πρώτο 24ωρο λειτουργίας της 20.000 φοιτητές από 158 χώρες, αυτοί έγιναν 1 εκατομμύριο στον έναν χρόνο, ενώ τα μαθήματα παρακολούθησαν 500.000. 
 
Οι υποψήφιοι, όπου κι αν βρίσκονται, όποια στιγμή επιθυμούν, ακόμη και φορώντας τις πιτζάμες τους, μπορούν να δώσουν εξετάσεις μέσω Διαδικτύου. 
Η πιστοποίηση δεν εξετάζει μόνο τη γνώση, αλλά και εμπειρίες, δεξιότητες καθώς και ειδικά χαρακτηριστικά. Η χώρα μας παραμένει ουραγός στην τεχνολογική πρόοδο, αν και διαθέτει ανθρώπινο δυναμικό με υψηλή κατάρτιση στον χώρο των νέων τεχνολογιών. Με την ανάπτυξη όμως των Τεχνολογιών της Πληροφορικής και Επικοινωνίας και την ενθάρρυνση της χρήσης τους μπορούμε από ουραγοί να γίνουμε πρωτοπόροι.
 
Πηγή: Το κείμενο αυτό αποτελεί σύνοψη του ομώνυμου άρθρου από το tovima.gr της κα.  Όλγας Κλώντζα (συνέντευξη κ. Βύρωνα Νικολαΐδη)
 
Κ. Τσάγκας, στέλεχος ΤΥΔΑΑΔ
 

Φωτογραφικό υλικό