Άρθρα & Νέα
Μάιος 2018

Μάθηση και Ανάπτυξη: Με αφορμή ένα συνέδριο…

Στη σημερινή εποχή της έκρηξης της γνώσης και της έντονης μεταβλητότητας, τα τμήματα Ανθρωπίνου Δυναμικού αντιμετωπίζουν την πρόκληση μέσα στις νέες συνθήκες  και το ρευστό περιβάλλον να προσφέρουν την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση του προσωπικού. Στα νέα δεδομένα λογίζονται οι τεχνολογικές εξελίξεις, η αυτοματοποίηση και οι νέοι ρόλοι στο χώρο εργασίας. 

Οι εργαζόμενοι καλούνται να κατανοήσουν τις αλλαγές και να ενστερνιστούν νέες εκπαιδευτικές μεθόδους με σκοπό να καλύψουν ικανοποιητικά τις απαιτήσεις της εργασίας τους και να έχουν τον έλεγχο της καριέρας τους. Οι θέσεις εργασίας δεν θα είναι πλέον εφ’ όρου ζωής και ο κάθε εργαζόμενος για να παραμείνει ενεργός είναι ανάγκη να εκπαιδεύεται διαρκώς και δια βίου. Ακόμα, διαφαίνεται η ανάγκη, πέραν της εκπαίδευσης που παρέχει ο εργοδότης, να φροντίζει και ο ίδιος για την εκπαίδευσή του. Η μάθηση έχει φύγει από τις αίθουσες διδασκαλίας και έχει γίνει μια συνεχής και καθημερινή διαδικασία και οι πηγές μάθησης βρίσκονται παντού γύρω μας.

Την ίδια στιγμή οι γνώσεις, παρά την εξειδίκευση, δεν μπορούν να περιορίζονται μόνο σε ένα αντικείμενο. Η «ολιστική» προσέγγιση της μάθησης είναι ένα νέο ζητούμενο. Σημαντικό ρόλο στην αποτελεσματική μάθηση παίζει πλέον και η χρήση των νέων τεχνολογιών που κάνουν τη διαδικασία πιο ευέλικτη και ευκολότερα προσβάσιμη σε μεγαλύτερο τμήμα του πληθυσμού.

Ο εκπαιδευτής από την πλευρά του οφείλει να προετοιμάζει, να διευκολύνει και να υποστηρίζει τον εκπαιδευόμενο. Είναι ανάγκη να υπάρξει μια ανθρωποκεντρική προσέγγιση και σχεδίαση και να αναπτυχθεί μέσω της εμπάθειας το μέγιστο δυναμικό των ανθρώπων. Νέοι τρόποι εκμάθησης πιο ανθρωποκεντρικοί και βιωματικοί είναι απαραίτητοι, όπου οι εκπαιδευτές γίνονται εμπνευστές και όχι απλά παρουσιαστές της νέας γνώσης.

Ως προς τα τμήματα Ανθρωπίνου Δυναμικού αυτά οφείλουν να αναβαθμίζονται και να αποκτούν νέους ρόλους, εστιάζοντας στην αλλαγή κουλτούρας των επιχειρήσεων και στη μεταμόρφωση του ρόλου τους σε καθοδηγητές μέσω της ενσυναίσθητης  επικοινωνίας.

Φυσικά, όλα αποσκοπούν σε μια αποτελεσματική εκπαίδευση που θα φέρει μετρήσιμα αποτελέσματα στον εργασιακό χώρο. Η αποτελεσματική μάθηση θα φανεί μέσω ενός μηχανισμού αξιολόγησης της εκπαίδευσης.

Τελικά, η πρόκληση για όλους είναι ο χρόνος. Οι αλλαγές είναι γρήγορες, η ανάγκη να τις προλάβουμε μεγάλη. Μόνο με τις νέες δεξιότητες θα μπορέσουν οι εργαζόμενοι να αποκτήσουν νέους ρόλους και να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις μιας διαρκώς μεταβαλλόμενης και εξελισσόμενης αγοράς εργασίας, συμβάλλοντας παράλληλα στην επίτευξη τόσο των προσωπικών όσο και των επιχειρησιακών στόχων.

Το παραπάνω κείμενο είναι αποτέλεσμα σκέψεων μετά την παρακολούθηση του συνεδρίου Learning & Development 18. http://www.boussiasconferences.gr/default.asp?pid=86&confid=727&la=1
 

Ελένη Μαράντου
Στέλεχος ΤΥΔΑΑΔ/ΜΟΔ